Jak wygląda rynek florystyczny w Polsce?

Wielu spośród nas marzy o własnej kwiaciarni lub hurtowni kwiatów. Taka praca wydaje się nam bardzo przyjemna. Bo kto nie chciałby na co dzień przebywać wśród pięknie pachnących roślin? Jednak własna kwiaciarnia czy hurtownia kwiatów wymaga  doskonałej znajomości specyfiki poszczególnych gatunków roślin i metod tworzenia kompozycji okolicznościowych. Warto także poznać rynek florystyczny – dzięki temu będziemy wiedzieli, jak rozwijać firmę, aby stała się ona konkurencyjna.

 

Rynek hurtowy

 

Hurtownia kwiatów to ogromna i dość ryzykowna inwestycja. Kwiaty cięte oraz doniczkowe są bowiem bardzo nietrwałym towarem. W praktyce oznacza to, że właściciel takiej firmy musi bardzo dobrze prognozować zapotrzebowanie rynku i na bieżąco sprowadzać partie, które rzeczywiście mogą się sprzedać.

Nie można także ukryć tego, że branża florystyczna w dużej mirrze operuje na sezonowym zapotrzebowaniu. Każda hurtownia kwiatów ma większe obroty przed ważnymi uroczystościami. Chodzi tutaj np. o Dzień Kobiet, kiedy doskonale sprzedają się róże oraz tradycyjne goździki. Kwiaty cięte schodzą również w Walentynki, Dzień Matki czy Dzień Babci. Na większe zamówienia klientów, hurtownia kwiatów ma szanse także szansę przed zakończeniem roku szkolnego. Cały czerwiec, który jest sezonem wesel, również wiąże się z większą sprzedażą kwiatów ciętych.

 

Specyfika rynku detalicznego

 

Kwiaciarnie mogą być przygotowane na nieco inne realia niż przeciętna hurtownia kwiatów. Musimy być przygotowani na to, że florystyczny rynek w Polsce ulega dużym przemianom. Powoli zbliżamy się do modelu europejskiego. Z ulic powoli zaczynają więc znikać niewielkie budki z kwiatami. Takie punkty zastępowane są przez eleganckie salony florystyczne. Często są to sklepy sieciowe, które stawiają przede wszystkim na wymagającego klienta. W dużych miastach często kwiaciarnie czynne są przez całą dobę oraz prowadzą „pocztę kwiatową”. Oferują one wyższe ceny za poszczególne kompozycje, pojedyncze kwiaty cięte czy doniczkowe, ale jednocześnie zapewniają klientom pewien powiew luksusu. W ich asortymencie pojawiają się nowości florystyczne, a personel doskonale zna różne techniki układania. Dzięki temu, klienci, mogą zamówić kosze kwiatowe, wiązanki czy bukiety zgodne z aktualnymi branżowymi trendami.

W takich eleganckich salonach florystycznych duże znaczenie ma bardzo wysoki poziom obsługi klienta oraz artystyczna oprawa. Tutaj nie sprzedają się bowiem pojedyncze kwiaty przyozdobione wstążką czy proste wiązanki. Hurtownia kwiatów narzuca duże marże. Kwiaciarnie, które chcą utrzymać się na rynku, muszą więc być konkurencyjne. Po tanie kwiaty większość klientów pójdzie bowiem do… marketu. W kwiaciarniach ludzie szukają zaś wysmakowanych, eleganckich i pomysłowych kompozycji kwiatowych.

 

Nie tylko kwiaty…

 

Przeciętna hurtownia kwiatów oferuje przede wszystkim rośliny cięte i doniczkowe. Współczesne kwiaciarnie nie mogą sobie na taką specjalizację pozwolić. Oprócz samych kwiatów, w asortymencie pojawiają się więc dodatkowo karki okolicznościowe, ozdobne pamiątki, wstążeczki, torebki i pudełka na prezenty. Często kwiaciarnie wzbogacają również swoje usługi o pakowanie prezentów oraz dostawę kwiatów pod podany adres.

Kolejną częścią ofert są usługi florystyczne. Chodzi tutaj nie tylko o układanie kompozycji na indywidualne zamówienie, ale także o przyozdabianie kwiatami kościołów na uroczystości ślubne czy komunijne, dekorację sal oraz stołów na przyjęcia okolicznościowe czy chociażby kwiatowa oprawę imprez firmowych.

Podziel się